Thursday, May 13, 2010

Perhimpunan Perdana Palestin di Stadium Melawati Shah Alam


Sekitar Perhimpunan Perdana PALESTIN pada 8 may 2010 bertempat di Stadium Melawati, Shah Alam, Selangor.


Antara muslimah yang turut serta....






































Kumpulan nasyid Shoutul Harokah
























Wakil NGO






















































wakil dari palestin
































Antara sumbangan yang diterima













Petikan dari Wakil Palestin

"Sudut pandang pertama, Gaza yang hari ini menderita kerana embargo. Gaza hari ini merupakan penjara terbesar di dunia bahkan penjara terbesar dalam sejarah manusia.

Sejumlah 1.5 juta manusia terperangkap di dalam penjara ini tanpa boleh melakukan perjalanan keluar, tanpa boleh bergerak secara normal dan bebas. Seluruh sempadan ditutup dengan tembok. Pintu-pintu sempadan ditutup, dan yang sangat disayangkan pintu Rafah yang terhubung ke mesir juga ditutup, tidak dibuka kecuali sedikit dan untuk beberapa seketika sahaja.

Hari ini Gaza menderita kerana embargo ini, disebabkan kelaparan dan kekejaman yang diberikan. Apakah penyebabnya sehingga rakyat Gaza diperlakukan sebegini?

Demi Allah sama sekali tidak lakukan apapun kecuali kerana memilih HAMAS(Gerakan Perlawanan Islam) melalui pilihanraya yang bebas dan demokratik pada tahun 2006 yang tidak mengiktiraf rejim Israel.

Sebagaimana juga para penduduk Tebing Barat yang pada pilihanraya itu juga memilih HAMAS kerana mereka merasa perlunya perlawanan(muqawamah). Mereka merasa wajib memilih jalan ini keatas Israel dan memilih pemimpin yang sanggup membela dan menjaga bumi Al-Quds, pemimpin yang sanggup berkorban demi menjaga hak rakyat Palestin untuk kembali ke negerinya dan hak-hak semua rakyat Palestin.

Rakyat Gaza sekarang dihukum secara missal dan kolektif kerana mereka memilih untuk melawan kehendak penjajah Israel dan Amerika Syarikat. Gaza hari ini dihum kerana keteguhannya berdiri di depan wajah kezaliman serangan Zionis Israel 1 setengah tahun yang lalu.

Hari ini Gaza membayar keteguhan, ketegaran dan kemuliannya dengan sanggup menderita cedera parah, kelaparan serta dilarang seluruh warganaya dari keluar.

Sikap yang teguh ini telah menggagalkan kejahatan serta embargo keatasnya. Sebaliknya Gaza akan berhasil dan memenangkan pertempuran panjang ini, tetapi kepastian kemenangan itu datangnya dari Allah, itu pasti.

Warga Gaza telah membuktikan keazamannya tetapi keazaman itu juga perlu ada pada kita sekelian, bangsa Arab dan bangsa Muslimin, dan keatas seluruh warga dunia yang merdeka, yang tidak berdiam diri keatas kejahatan embargo serta hukuman kolektif yang ditimpa atas Gaza.

Kerana itu sikap anda disini dan bantuan anda semua diperlukan dalam mengumpul dana sekaligus meyakinkan para dermawan agar ikut serta dalam menentang embargo d Gaza merupakan pejuangan yang mulia.

Kalau saudara2 kita di Gaza berjihad dengan nyawa, darah, serta penderitaan, tetapi anda seluruh manusia yang merdeka disini pula perlu berjihad melalui harta, kata-kata dana jika ini berterusan, dengan seluruh gerakan kalifah-kalifah ke Gaza, dengan kapal2 yang menembusi ruang embargo, sekiranya Zionis tahu sesungguhnya mereka telah gagal sepenuhnya.

….sehingga sampai seluruh dunia mendengar teriakan kita: SEKARANG MASANYA MENGHENTIKAN EMBARGO!

….dan tempat yang baik ini tidak ada yang lebih baik selain Turki, Malaysia, Indonesia dan seluruh dunia merdeka, semoga Allah melimpahkan kepada kita semua kebaikan.

Kami akan mendoakan bagi kamu ganjaran yang besar di sisi Allah sebelum datangnya ganjaran kemuliaan dari manusia.

Sudut pandang kedua, adalah Al-Quds.

Wahai saudara dan saudariku,

Kiblat pertama anda dan kita semua masjid yang agung penuh berkat ini, yang menjadi tempat Israk Nabi kita Muhammad S.A.W,  dan kemudian bermikraj daripadanya ke langit ke tujuh. Semoga selawat dan salam serta keberkatan terlimpah keatas beliau.

Hari ini Al-Aqsa terancam hakis akibat penggalian-penggalian yang dilakukan untuk menghancur dan memusnahkannya. Ini untuk menbina Haikal Yahudi yang didakwa di atas tanahnya.

Tahukah anda bahwa ada 10 binaan yahudi yang sudah dibangunkan di sekitar Masjid Al-Aqsa, seperti mana diketahui 2 bulan terakhir telah dibangunkan sinagog kharab dan sedang disiapkan yang lain bertujuan merosakkan pandangan mengenai Al-Quds yang lama.

Kedudukan Al-Quds akan dirampas dan diubah sampai kaum muslimin nanti tidak akan mengenali lagi Masjid Aqsa dan kubah Asy-syakhra. Mereka benar2 menginginkan terjadinya Al-Quds kepada yahudi, dan Al-Aqsa diruntuhkan dan sekarang adalah tanggungjawab kita semua akan perkara ini. Ini merupakan tempat keanggungan kita dahulu.

Disebalik ini semua, wahai saudara saudariku, tenangkan diri kalian bersama kami rakyat palestin, kerana kami terikat sumpah dan amanah, insyaAllah, kami bersama kalian wahai saudara saudariku.

Kami berterima kasih atas sikap mulia anda dan saya memohon kepada Allah agar Dia menjaga anda semua dan dirahmati".

p/s: terjemahan ini diubah suai agar mudah dibaca.

No comments:

Post a Comment